zaterdag 19 maart 2016

Liefde doet geen pijn

Liefde is wel het meest beschreven item sinds de mens bestaat.

Het is tevens ook het meest onbegrepen en uiteindelijk ook veel te veel geromantiseerd.
We zijn eigenlijk al sinds onze kindertijd op zoek naar die ene ware.

En gezien de vaak lange weg is het een moeilijke zoektocht die ons heel wat energie kost.
Maar hebben we hem/haar dan eindelijk gevonden dan willen we diegene dicht bij onszelf houden en doen daar dan alles aan om het mooi en vooral fantastisch te houden.

Dan wil het nogal eens zo zijn dat we veel te ver gaan in die liefdesbetuigingen.

Vaak heb ik wel gehoord- ik zou mijn leven voor haar/hem geven.

Of.. ik ben zo stapelgek op die man/vrouw dat ik gek zou worden als ik haar/hem kwijt zou raken.
En zij/hij is mijn leven zonder hem/haar wil ik niet meer verder.

We geven daarmee veel van onszelf weg. En als ik tegen mijn clienten zeg: -lieve mens je kunt ook te veel van iemand houden, dan hoor ik als antwoord: hoe kom je daarbij?, liefde is het mooiste wat er is, daar kun je nooit te veel van geven.

Klopt helemaal, maar het ligt eraan in welke context je dit plaatst.
Want liefde is mooie energie waar we allemaal een heerlijk gevoel van krijgen.
Waar we door geïnspireerd worden- blijheid voelen en super gelukkig van kunnen worden.

Maar het wordt een ander verhaal als je zoveel liefde geeft aan slechts 1 persoon. En in dit geval dus aan de partner, en dat kan heel alarmerend zijn.

Jammer genoeg hebben we ons eigen gedrag soms zelf niet in de gaten -en is het in sommige gevallen al te laat.
Dan is daar de liefde ontaard in bezitterig, jaloers, obsessief, controlerend, manipulatief gedrag.
In het begin van een relatie kan het nog oh zo schattig zijn als er wat jaloezie is, want dat is toch immers een teken dat men echt om elkaar geeft?

Maar let wel, deze vorm van jaloezie is niet echt gezond.  Een jaloerse partner kan in de meeste gevallen betekenen dat er sprake is van onzekerheid en of zeer sterke dominantie die ook vaak door angst geprojecteerd wordt op de ander.

"Merk je op dat er iets mis is in het begin van een relatie?" Doe daar dan onmiddelijk iets aan, want voor je het weet zit je in de problemen".


Ook kan het zo zijn dat de ander probeert met haar/zijn gedrag een prikkel te veroorzaken waardoor er jaloerse gevoelens los komen.

Wees daar voorzichtig mee. Liefde kent vele gezichten, en helaas hebben we vaak echt niet door met wie we nu werkelijk te doen hebben.

Er kunnen trauma's vastzitten bij de ander die dan zo getriggerd worden dat ze aan de oppervlakte komen.

Als advies geef ik: wees jezelf in de relatie. Speel geen spelletjes met elkaar.  Probeer niet te pleasen, zorg goed voor jezelf en daarmee bedoel ik: geef je grenzen aan. Zowel aan jezelf als aan de ander en ga daar zelf niet overheen en laat ook de ander daar niet overheen komen. Zo bewaak je je eigen energie.

Durf jezelf te uiten tegen je partner, en leer ook een goede communicatie op te bouwen. Draag geen masker en verlang dat ook van je partner.
Als je partner niet wil of kan praten, ''dit is namelijk iets wat ik in de meeste gevallen  hoor zeggen'' leer dan ''de toon te vinden die de muziek maakt''. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Open je hart naar de ander en zet jezelf en de ander in het licht. Dit kun je visualiseren.

En vooral, laat je niets aanpraten door je omgeving hoe een relatie hoort te zijn. Want in ieders relatie is er wel iets om aan te werken. Niemand is perfect en dat hoeft ook niet.
Als je met elkaar om kan gaan in respect en elkaar accepteert zoals de ander is met al zijn/haar grappen en grollen dan is dat prima.

Liefde hoort geen pijn te doen, wat eens zo mooi begon hoeft niet te ontaarden in een uitzichtloze
machtstrijd.

Laat je liefde stromen, en weet dat liefde een werkwoord is. Maar als de liefdestroom ophoudt laat elkaar dan los in liefde dan hoef je elkaar ook niet zo te beschadigen.

En kom je er samen niet uit? Zoek dan hulp en voel je daarbij niet beschaamd want we hebben elkaar allemaal nodig.

Een goed gesprek kan wonderen doen en zeker de inzichten geven die je zo hard nodig hebt.

Het hoeft niet te laat te zijn,  als je op tijd de signalen herkent bij elkaar.

Liefde is helaas niet het sprookje wat ons vanaf onze kindertijd al is voorgehouden.
Liefde is alles wat je kunt ontvangen en geven vanuit een warm kloppend hart.
In respect en vertrouwen naar elkaar- zodat je kunt groeien samen met je geliefde- naar eenheid in de relatie.

Maar liefde doet zeker geen pijn.

©Warme groet, Elisa-Lis
www.yoirotterdam.nl















  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten